مخدرهای صوتی چیست و آیا اعتیادآور هستند؟

مخدرهای صوتی چیست و آیا اعتیادآور هستند؟

مخدرهای صوتی (شنیداری)!!!؟؟؟

مخدر صوتی با اثر ماری جوانا!

مخدر صوتی با اثر کوکائین!

مخدر صوتی با اثر اکستازی!

مخدر صوتی توهم‌زا!

و ...

واقعیت یا تبلیغات؟

مخدرهای صوتی چیست و آیا اعتیادآور هستند؟

مدتهاست که در رسانه‌های مختلف نسبت به ورود و استعمال مخدرهای شنیداری هشدار می‌دهند و مقاله پشت مقاله و گزارش پی گزارش می‌نویسند. اما این مخدرهای صوتی چیست و آیا اعتیادآور هستند؟

جستجویی ساده در اینترنت ما را به فایل‌های صوتی می‌رساند که با عنوان «خوشحالی سریع و ...» در دسته مخدرهای دیجیتال قرار گرفته است.

به گفته آذرخش مکری، روانپزشک و عضو مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران، این موضوع تنها برای تلقین و تشویق دیگران به استفاده این اصوات ناهنجار صورت گرفته است. هنوز مشخص نیست هدف نشر دهندگان این اصوات گوش خراش چیست، چرا که به گفته سعید صفاتیان، معاون درمان سابق ستادمبارزه با موادمخدر و درمانگر اعتیاد؛ معمولاً در پس فروش مخدرها، انگیزه‌های مالی قرار دارد در صورتی که این فایل‌های صوتی به صورت رایگان در اینترنت وجود دارند. این روانپزشک و محقق حوزه اعتیاد معتقد است که عکس‌العمل‌های افراد بعد از گوش دادن به این اصوات تحت تأثیر تلقین رخ می‌دهد و تأکید می‌کند که تاکنون هیچ سند و مدرکی در ارتباط با تأثیر مخدر مانند این اصوات در دنیا به ثبت نرسیده است.

در سال 2013 دفتر مقابله با مواد مخدر آمریکا، عنوان کرد که هیچ مستنداتی در خصوص تأثیر مشابه این مخدرهای دیجیتالی با مخدرها و محرک‌های دیگر نیافته است، ولی در عین حال تأکید کرد که در دست نبودن مستندات کامل این ادعا، به این معنا نیست که می‌توان این مخدرهای صوتی را گوش داد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران هم در درباره وجود مواد مخدر صوتی و دیجیتالی در کشور می‌گوید: تاکنون جدا از مواد مخدری که از قبل وجود داشت، ماده مخدر جدیدی شناسایی نشده است. وی گفته بود اگرچه این پدیده سبب ایجاد آشفتگی در امواج الکترومغناطیس مغز می‌شود، اما از نظر علمی تاکنون اعتیادآور بودن آن ثابت نشده است. به نظر می‌رسد وجود مخدرهای دیجیتالی بیشتر یک هیاهوی رسانه‌ای باشد چرا که تجربه یک بار گوش دادن به این مخدرها آن را به اثبات می‌رساند.

این اصوات بسیار آزار دهنده، نابهنجار و گوش‌خراشند و معمولاً فرکانسهای صوتی متفاوتی‌اند که بی حساب و کتاب و بدون هارمونی ترکیب شده‌اند.

در مجموع توجه به دو نکته زیر در ارتباط با این موضوع پیشنهاد می‌شود:

  1. ممکن است تبلیغ در بارة گرایش افراد به این فایل‌های صوتی و بی حاصل بودن آن برای استفاده کنندگان، زمینه‌ساز گرایش آنان به مواد مخدر اصلی باشد!
  2. با توجه به اینکه بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهند که موضوع مخدرهای دیجیتالی ادعای اثبات نشده‌ای است، ممکن است این موضوع، هیاهوی تولیدکنندگان فایل‌های صوتی برای فروش بیشتر محصولاتشان باشد.

به‌هرحال برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، می‌توانید «مخدرهای صوتی» را در «وب» جستجو کنید.